יום שלישי, 26 במרץ 2019

ימי עיון וכנסים

1.אנגלית

א. הכנס השנתי החמישי של GALMUN - "מודל האו"ם גליל" התקיים בין התאריכים 1-2 באפריל

2019 במלון "גולדן קראון" בנצרת בהשתתפות 360 תלמידי תיכון ומורים מכל אזור הצפון ומכל
המגזרים.
הכנס אורגן על ידי בית הספר התיכון וסמינר סנט ג'וזף בשיתוף עם "המרכז לרטוריקה
ורב-תרבותיות" ועסק בנושאים של שינוי האקלים, זכויות אדם, הגירה וסיוע רפואי במטרה לקדם
שפה דבורה ושטף דיבור באנגלית. הכנס נערך בחסות שגרירות ארצות הברית. ד"ר ציונה לוי,
המפמ"רית לאנגלית, נשאה דברי פתיחה בטקס. היופי שבתכנית שהתפתחה כיוזמה מקומית
והתרחבה לבתי ספר רבים מתוך הכרה בחשיבות של השפה הדבורה המחברת חשיבה והבנה
של האחר.

האירוע הוא יום שיא של התוכנית הבינלאומית MUN, שמטרתה ללמוד על עבודתו של האו"ם
ולפתח מנהיגות צעירה דרך כישורי שיח, משא ומתן, שיג ושיח (debate) וכישורי חקר.
התלמידים עוסקים בנושאים המעסיקים את העולם כולו, מתוך תפיסה שרק דרך עבודה משותפת
של המדינות (כמו באו"ם), ניתן יהי לקדם את אינטרסים משותפים.







ב. ביקורם של  בני הזוג שמידט בארץ

בשבוע שעבר, הסתיים ביקורם של פרופ' נורברט ופרופ' דיאן שמידט מאוניברסיטת נוטיגינהם בכנס רב משתתפים שנערך בתיכון שוהם, בנושא הוראת אוצר מילים והתאמת תוכנית הלימודים. בני הזוג שמידט הגיעו לארץ לסדרה של מפגשי עבודה והדרכה בנושא הוראה ולמידה של אוצר מילים, אחד המרכיבים המרכזיים של תכנית הלימודים המתעדכנת.

בכנס השתתפו 240 מפקחים, רכזי מקצוע ,מדריכים ומורים ממחוז מרכז ותל אביב.
קודם לכן השתתפו בני הזוג שמידט ביום עיון עם מפמר״י שפה נוספים במסגרת יום עיון אגפי בתל אביב,  במפגש מורים ומדריכים במרכז פסג"ה חיפה בנושא "מידע פסיבי לאקטיבי - פיתוח מיומנויות שיח", ובמט"ח, במפגש חשיבה ולמידה עם חברי ועדת המקצוע של אנגלית ,מפקחים ומדריכים ארציים ומחוזיים. 



בני הזוג שמידט


ביקורם של דיאן ונורברט שמידט היה הזדמנות מצוינת ללמוד ממומחים בעלי שם עולמי בתחום הוראת השפה, כיצד מיישמים הלכה למעשה דגש על אוצר מילים בהוראה - בכתיבה של חומרי לימוד, בהוראה בכיתות ובאקדמיה. כמו-כן הביקור סייע לבחון את עבודתנו מול הוצאות הספרים באנגלית, ועדת המקצוע וכתיבת ת"ל עם הדגשים מעודכנים.

 ב. מפגשים ארציים בתוכניות LADDERS KEEP TALKING

במהלך שלושת החודשים של השנה, נערכו ברחבי הארץ כשמונה מפגשים למורים המשתתפים בתוכנית סולמות  לעידוד הרחבת רמת הבגרות של התלמידים, ובתוכנית KEEP TALKING  לעידוד ופיתוח של מיומנויות שיח בחטיבה העליונה.

המפגשים של LADDERS (סולמות)  עסקו בחשיבות הוראה של אוצר מילים בהשתתפותה של ד"ר אלישבע ברקון ובהתייחסות לאוצר מילים כאבן יסוד להוראה והערכה בכל אופנויות השפה. בנוסף, זו היתה הזדמנות להסביר למורים על השאילון הבגרות בפיילוט שיתקיים בקיץ הקרוב, הרציונל והמשמעויות האופרטיביות. ההסבר הביא לגידול ברצון להצטרף לניסוי הבחינה הכוללת אוצר מילים. 

בתום ההרצאות המורים השתתפו בסדנאות שבהם התאוריה באה לידי מעשה: אוצר מילים עם דיבור, אוצר מילים בספרות, אוצר צילם בכתיבה ואוצר מילים בהבנת הנקרא.


במפגשים של KEEP TALKING , קיבלו המורים  לאנגלית דוגמאות לדרכי עבודה בכיתה אשר מעודדות שימוש ופיתוח של שיח באנגלית והשתתפו בסדנאות. המורים הביעו שביעות רצון רבה מן המפגש, שבו קיבלו כלים ליישום בתחום קידום שפה דבורה.

 מפגשים ארציים בתוכניות LADDERS KEEP TALKING



עברית על יסודי

ביום א' 19.5.19 התקיים כינוס במקצוע עברית לרכזי העברית, מנהלי חטיבות הביניים ומורים מתחומי דעת שונים מחולון ומאזור. המפגש התקיים בפסג"ה חולון ונכחו בו חגית גוטדינר, מפקחת על יסודי בערים: חולון ואזור ; מר תומר בוזמן, מפמ"ר עברית; אורלי רמות, מנהלת פסג"ה חולון; המדריכות המחוזיות לעברית, ומיכל גבסי, מדריכת שלהב"ת של ערים אלו.

במסגרת המפגש התקיימה תערוכה שבה הוצגו תוצרי למידה של שילוב מיומנויות אורייניות בתחומי הדעת השונים מכל חטיבות הביניים. כמו כן התקיימה סדנה שעסקה בחשיבות השילוב של מיומנויות אלה בתחומי הדעת השונים כולל טיפול בהתנגדויות.

בהמשך שלוש מורות מתחומי דעת שונים הציגו את אופן יישום עקרונות שלהב"ת אצלן ואת התרומה של עיסוק במיומנויות אורייניות לשיפור הישגי תלמידיהן.
לאחר מכן הוצגה תוכנית עתידית במחוז לשנה"ל תש"פ שמטרתה לטפל באוצר מילים בגישה מערכתית.
מפגש זה מהווה פריצת דרך במחוז להכרת החשיבות של הטיפול בשפה בראייה מערכתית והצורך של הטמעת עקרונות שלהב"ת - שילוב מיומנויות הבנה והבעה בתחומי הדעת השונים.




2.עברית לערבים

הכנס השנתי למורי העברית במזרח ירושלים








3. ערבית ועולם הערבים והאסלאם במגזר היהודי


א. כנסי פתיחת שנה

בתחום הדעת ערבית ועולם הערבים והאסלאם נערכו כנסי פתיחת שנה בכל מחוז החל מתחילת חודש ספטמבר תשע"ט:

מחוז דרום – במרכז פיסג"ה באר שבע
מחוז מרכז- בבה"ס עירוני א' תל אביב
מחוז ירושלים ומנח"י – במרכז פיסג"ה ירושלים
מחוז חיפה – במרכז פיסג"ה חיפה
 מחוז צפון – במרכז פיסג"ה עפולה

בכנסים אלה נכחו המדריכים המחוזיים והארציים ומפמ"ר לערבית ועולם הערבים והאסלאם סיגלית שושן.
בכנס הוצגו מטרות, יעדים ודגשי המקצוע לשנת תשע"ט . כמו כן המורים האזינו להרצאה אקדמית בתחום.

כנס פתיחת שנה 




ב. כנס מקוון – מושב בכנס : "אינפוגרפיקה וחדשנות בתחומי הדעת"

בתאריך 14.5 התקיים כנס מקוון של המזה"פ שבו נחשפו המשתתפים להרצאות מגוונות בתחומים שונים וביניהם התקיים מושב בנושא " אינפוגרפיקה וחדשנות בתחומי הדעת".
כל תחום דעת חיבר כרזה ובה עקרונות החדשנות .
במושב הצגתי תחומי דעת שונים והסברתי את עקרונות החדשנות בתחומים אלה.
בנוסף, בתחומי הדעת ערבית ועולם הערבים ואסלאם חוברה כרזה/ פוסטר .
בפוסטר שלפניכם   מופיעה מפת העולם ובתוכה זכוכית מגדלת אשר מסמלת בצורה סימבולית ומטפורית את ההכוונה לפיתוח פדגוגי חדשני ומכוון .בתוך זכוכית המגדלת מופיעה המילה ער"סל  מילה מקוצרת המכילה את שני תחומי הדעת ערבית ואסלאם, המהווים את הבסיס לחדשנות פדגוגית.
גם העננים המופיעים בצד ימין של הפוסטר מעידים על התובנות שבהם מאמינים אנשי תחום הדעת ערבית ואסלאם : 
חולמים על רעיונות גדולים
מאמינים כי ניתן להגשימם 
ויוצרים דברים חדשניים המקדמים את התחומים מבחינת עשייה , חשיבה , פדגוגיה וטכנולוגיה.
ניתן לראות בפוסטר באייקונים השונים דגמי פרויקטים שנעשים בתחום:
*עלון מקוון המרכז את העשייה בפיקוח על הערבית והאסלאם ואת העשייה בבתי הספר. 
*משל השבוע שנשלח לכל המורים בארץ . המשל מופיע כסרטון ומטרתו לחזק אוצר מילים. 
* כרזה בתחרות הכרזות הארצית בנושא השנתי .
*פעילויות אינטראקטיביות לחיזוק השפה והתרבות בדרך חדשנית .
* ערבית מדוברת - במסגרת הוראת הערבית הדבורה הכשרנו את המורים ופיתחנו יחידות הוראה אשר הפכו לחוברת הוראה עבור התלמידים והמורים. 
*סרטון אנימציה ליישום הערכה חלופית  בערבית לתלמידים - דרך חדשנית להערכת תוצרים בחט"ב.
*סרטון וירטואלי לסיור בירושלים - למידה חוויתי ללמידה על מקומות ותרבות.
* מצורף גם סרטון וחדר בריחה ללמידת התרבות . 
מקווים שנהניתם מהעשייה  המרובה בדרך חדשנית בתחומי הדעת ערבית למגזר היהודי ועולם הערבים והאסלאם.
להלן הכרזה.



4. אמהרית

בתאריך כ"ז בכסלו תשע"ט (5.12.2018) התקיים יום עיון של מורים לאמהרית.
על סדר היום עמדו שני הנושאים המרכזיים הבאים:

1. "תרומותיו של  ז'ק פייטלוביץ בהעצמת יהודי אתיופיה" במערכי השיעור של אמהרית. תרומותיו כוללות:
א.      הוא היה סניגור של יהודי אתיופיה וקישר את הקהילה עם שאר יהודי העולם.
ב.      הוא העלה את הסטודנטים הראשונים מיהודי אתיופיה לארץ ישראל כדי להגביר את החינוך היהודי.
ג.        הוא הקים בתי ספר בכפרים שונים של יהודי אתיופיה.



2. סקירה של  שישה  טקסטים שונים שנכתבו ע"י המפמ"ר וגם ע"י המורה מלסה. לצורך זה חולקו ששת הטקסטים השונים והמורים התבקשו להכין תרגילים שונים לפחות לשני טקסטים. לאחר שיתווספו התרגילים החומרים יעברו עריכה ע"י המפמ"ר. התרגילים המעודכנים יחולקו למורים לעבודה בכיתות.

5. צרפתית

א. פורום המורים לצרפתית

כל שנה המורים לצרפתית נפגשים בפורום במטרה לקדם את השפה הצרפתית, לדון ולשמוע בסוגיות שונות על מנת לשפר ולאתגר את למידת השפה הצרפתית בכיתות.

השנה נושא הפורום הינו מיני-האקתון. המורים התארחו במקיף י"א באשדוד בהנהלת גב' לבנת זיק.

לאחר הגדרת המושג "האקטון" , המורים התחלקו לקבוצות והתבקשו לבנות תשתית של פלטפורמה למקצוע הצרפתית. כל קבוצה קיבלה מצגת כתבנית לבניית הפלטפורמה ובמשך שעתיים דנו, שוחחו, התווכחו, תכננו ובנו פלטפורמות שונות ומגוונות. הרעיונות היו פורים ומעניינים במיוחד: ביניהם הצעה לבניית אפליקציה, מודל לשיתוף קבצים, או אתר שיתופי. לאחר עבודה משותפת כל קבוצה הציגה בזמן מוגבל את הפלטפורמה שלה וקהל המורים התבקשה לבחור (דרך אתר מנטימטר) את הפלטפורמה שאהב יותר.

לבסוף הפלטפורמה הזוכה הינה אתר שיתופי בשם "Au secours, j'ai cours" (הצילו, יש לי שיעור).האתר מציע למורים לשתף חומרי לימוד כגון דפי עבודה, סרטונים דידקטיים, מצגות, מערכי שיעור לפי תוכניות לימוד השונות. באתר קיימת דמות מרכזית המסייעת למורים. הדמות היא גיבור-על בשם "superfle" .

מורי הקבוצה אשר בנו את רעיון האתר השיתופי זכו בהכנסתם לקהילת המורים הארצית ויקבלו משאבים על מנת לפתח את הפלטפורמה הזוכה. 
לסיכום, פורום המורים השנה מלמד אותנו שכל פעם ניתן להמציא את עצמנו מחדש וכדי ללמד בצורה מיטבית יש ללמוד בעצמנו ולחדש את צורת ההוראה. 







פורום המורים לצרפתית


ב. יום עיון צרפתית – la journée atelier conférence 

השנה יום העיון למורות לצרפתית התרחש ב-13 בפברואר בבית התפוצות בתל אביב.
ראשית המורות התכנסו וקיבלו ריקע על סיפור הקמתו של בית התפוצות.

לאחר מכן הובלו על ידי המדריכים בתערוכות המרכזיות: 
- התערוכה הללו-יה המציגה את עולם בית הכנסת בעבר ובהווה. היא כוללת 21 מודלים של בתי כנסת המייצגים פנים שונים של חיים יהודיים: מפגש חברתי, לימוד, יצירה ותפילה, וכן פעילויות הקשורות בבית הכנסת כמו חתונה, בר/בת-מצווה, מפגשים קהילתיים, אירועי גיוס תרומות צדקה, ועוד.

- תערוכה נוספת הציגה את ההומור היהודי בעולם: מהאחים מארקס עד הגשש החיוור, מג'רי סיינפלד עד שייקה אופיר, מלני ברוס עד אלי יצפאן, משרה סילברמן עד אורנה בנאי, משאולי של "ארץ נהדרת" ועד מירי פסקל, ועוד רבים וטובים, מכל התקופות והעדות, הגוונים והז'אנרים, יחד עם קטעי סרטים, מופעי סטנדאפ מקוריים, פריטי אספנות, כרזות, צילומים, מוצגים מקוריים נדירים ומה לא. בקיצור, ים צחוקים. אז תבואו עם חיוך. השאר עלינו.

-המורים סיימו את הסיור בתערוכה שנושא מצבע משה: במלאת שלושים שנה למבצע משה, יצאה הבמאית אורלי מלסה למסע בעקבות האנשים המופיעים בתמונות מאז. ביחד עם צוות בית התפוצות, היא פנתה אל קהילת עולי מבצע משה באמצעות הפייסבוק, וביקשה את עזרתם בזיהוי המצולמים. היוזמה הניבה אינספור תגובות נרגשות ממי שזיהו את עצמם ואת קרוביהם. מלסה בררה את הסיפורים המרתקים ביותר ותיעדה את מסעם האישי של המצולמים בסרטים המוצגים בתערוכה.

לסיום , כל מורה סיפר את סיפורו האישי דרך תמונות המתארות עולים שונים מרחבי העולם ובכך הוכיחו שלמרות שהתמונות לא היו אישיות כל אחד הצליח להתחבר לראות בהם את הסיפור האישי שלו. 






 יום עיון צרפתית – la journée atelier conférence 


6. ערבית ליהודים ועולם האסלאם 

הכנס השנתי ה- 31 של המורים לערבית ולעולם הערבים והאסלאם בישראל



 כנס ה-31 למורים לערבית ליהודים ואסלאם


7. עברית על יסודי

א. כינוס שלהב"ת = שילוב הבנה והבעה בתחומי הדעת , מחוז מרכז – מגע בין תחומים

כינוס שלהב"ת של מחוז מרכז התקיים ב 30.4.19 במשכן למוסיקה ולאומנויות ברעננה. הכינוס, המתקיים זו השנה השלישית הוא ביוזמתה של ד"ר עליזה עמיר, האחראית על הוראת העברית בחינוך העל יסודי במחוז ומנהלת תוכנית שלהב"ת בפיקוח על הוראת העברית. מדי שנה עומד הכינוס בסימן של מיזמים בין-תחומיים. מורים לעברית ומורים מתחומי דעת שונים חברו יחד ללמידה משותפת במהלך כל השנה. תוצרי הלמידה המשותפת הניבו מגוון רחב של מיזמים, כגון הפקת עיתון דיגיטלי ששותפים לו עברית ומדעים; שיעור ב-CO של מורה לעברית ומורה לתנ"ך ועוד.

בכינוס היו 30 הרצאות בשמונה מושבים מקבילים, שלוש הרצאות מליאה של מנהלות בתי ספר שהציגו מודלים שונים של שלהב"ת בראייה מערכתית ו-25 כרזות (פוסטרים) שהוצגו בהם מיזמים מגוונים.
החשיבות שמחוז מרכז מייחס לשלהב"ת באה לידי ביטוי בחסות שמעניקה לכינוס מנהלת המחוז, הגב' עמליה חיימוביץ', בשותפות המלאה של מתאמת העל יסודי הגב' פנינה שומרון וכן בנוכחות המרשימה של מפקחת המחוז ושל כל מפקחי המחוז בחינוך הממלכתי ובחמ"ד.

בכינוס השתתפו מנהלי חטיבות הביניים, רכזים ומורים לעברית ולתחומי דעת שונים ומגוונים. כמו כן נכחו מדריכות העברית של העל יסודי במחוז מרכז שהובילו את התהליך במקצועיות רבה. נציגי המטה: סגנית יו"ר המזכירות הפדגוגית, הגב' דליה פניג ומפמ"ר עברית, מר תומר בוזמן הגיעו למפגש והיו בין המברכים.
בקרוב יעלו למרחב הפדגוגי של המורים לעברית תקצירי ההרצאות והכרזות שהוצגו בכינוס. כבר עתה אפשר למצוא במרחב חומרים ותקצירים מהשנים שעברו.





ב. כינוס לרכזי העברית

ביום א' 19.5.19 התקיים כינוס במקצוע עברית לרכזי העברית, מנהלי חטיבות הביניים ומורים מתחומי דעת שונים מחולון ומאזור. המפגש התקיים בפסג"ה חולון ונכחו בו חגית גוטדינר, מפקחת על יסודי בערים: חולון ואזור ; מר תומר בוזמן, מפמ"ר עברית; אורלי רמות, מנהלת פסג"ה חולון; המדריכות המחוזיות לעברית, ומיכל גבסי, מדריכת שלהב"ת של ערים אלו.

במסגרת המפגש  התקיימה תערוכה שבה הוצגו תוצרי למידה של שילוב מיומנויות אורייניות בתחומי הדעת השונים מכל חטיבות הביניים. כמו כן התקיימה סדנה שעסקה בחשיבות השילוב של מיומנויות אלה בתחומי הדעת השונים כולל טיפול בהתנגדויות.

בהמשך שלוש מורות מתחומי דעת שונים הציגו את אופן יישום עקרונות שלהב"ת אצלן ואת התרומה של עיסוק במיומנויות אורייניות לשיפור הישגי תלמידיהן.


לאחר מכן הוצגה תוכנית עתידית במחוז לשנה"ל תש"פ שמטרתה לטפל באוצר מילים בגישה מערכתית.
מפגש זה מהווה פריצת דרך במחוז להכרת החשיבות של הטיפול בשפה בראייה מערכתית והצורך של הטמעת עקרונות שלהב"ת - שילוב מיומנויות הבנה והבעה בתחומי הדעת השונים.
























8. עברית בתיה"ס יסודיים


כנס "מקוונים לקריאה"

"מקוונים לקריאה" הינה קבוצת למידת עמיתים והשתלמות, המאפשרת לחברים בה להרחיב את הידע שלהם ולשתף בפרקטיקות ובחוויות הקשורות לנושא עידוד הקריאה.
הקבוצה מקיימת דיונים ומפגשים סינכרוניים סביב מוקדי עניין שונים לאורך השנה, כאשר בחודש האחרון נפגשו המשתתפים פנים אל פנים במפגש מרגש ומעורר השראה במכון מופת בתל אביב.

את המפגש פתחה דליה הלוי, מפמ"ר עברית ביסודי ובקדם יסודי, בדברים מתוך ראיון שערכה עם אמה ובו היא מספרת אודות חווית הקריאה שלה החל משנותיה כילדה צעירה ועד היום. מתוך הדברים היה ניתן לזהות את הפנינים שאדם קורא זוכה לאסוף בחייו, סקרנות, למידה, הרפתקנות ומפגש בלתי אמצעי עם העולם האמנותי.

בהמשך הרצתה פרופ' אילנה אלקד להמן, אודות "מועדוני קריאה". אילנה הדגישה את הייחודיות של מועדוני קריאה, לדוגמה: השתתפות מתוך בחירה, שוויון בין המשתתפים, השתייכות, הבעת רגשות ופרשנות אישית, ופרשה תמונה של המחקר בתחום. בנוסף, הציעה דגמים וכלים לקיום שיעורי שפה בעלי מאפיינים של מועדון קריאה.

לסיום, המשתתפים נהנו מסדנה של קבוצת "ספוקנוער", בה צפו במופע קצר המדגים את אמנות השירה המדוברת, והתנסו בעצמם בכתיבת טקסטים והצגתם בפני קהל.
הכנס האיר את חשיבות הקריאה ועידוד הקריאה באור עדכני ומזוויות שונות, ועורר את המשתתפים למחשבה ולרצון להעמיק בתחום ולהתנסות בכלים שהוצגו בו.




מנחות ההשתלמות והכנס: ד"ר סיגל חסון, ד"ר יעל שגב, ללי מור.










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה