הפינה הדיגיטלית

1.עברית יסודי

שיתוף פעולה בין חינוך לשוני לתרבות יהודית ישראלית

בשורה טובה לכיתות א-ב בחינוך הממלכתי – שתים עשרה יחידות דיגיטליות חדשות ויפות שנבנו בשיתוף פעולה של מפמ"ר חינוך לשוני, דליה הלוי ומפמ"ר תרבות יהודית ישראלית, יובל סרי, יוצאות בימים אלו לשדה.  ד"ר אסתי בן-מנחם תאומים מובילה את הפרויקט מטעם שני המפמ"רים. היחידות פותחו באמצעות מט"ח. היחידות עוסקות בתכנים מתוך תוכנית הלימוד בתרבות יהודית תוך שימת דגש על הוראת העברית ופיתוח כישורים ומיומנויות שפה.

שיתוף הפעולה בין שני מקצועות אלו טבעי ומתבקש, שהרי אוריינות היא לעולם תלוית תרבות.
ישנו קשר הדוק בין שני המקצועות ותרומה הדדית, שכן: קיימת זיקה בין התכנים של שני המקצועות, ישנם טקסטים משותפים לשני המקצועות מן המקורות, הספרות העברית הקלסית והעכשווית וכן טקסטים מכוננים. קיימים גם נושאי הוראה משותפים, למשל: חגים, ערכים, חברה ותרבות וכמובן  ערכים משותפים - ערכים שבין אדם לחברו, מורשת, זהות, לימוד ודעת.

נושאי היחידות החדשות נבחרו על ידי שני המפמ"רים בהישען על תוכנית הלימודים בתרבות יהודית ישראלית ובעברית. היחידות עוסקות בנושאים כמו: ואהבת לרעך כמוך, אהבת הקריאה והלימוד, איכות הסביבה, קליטת עליה, חג הסיגד, משפחה וכיבוד הורים, ועוד. היחידות כוללות טקסטים מן המקורות היהודים לצד טקסטים מתוך ספרות הילדים.

בכל היחידות יש דגש על פיתוח מיומנויות השפה - דיבור, האזנה, קריאה וכתיבה ועל הרחבת אוצר מילים וביטויים בעברית, פתגמים ומטבעות לשון.
המשימות ביחידות מגוונות והן כוללות האזנה וקריאה שלטקסטים, משחקים, לימוד בחברותא, התבוננות ביצירות אמנות, האזנה ליצירות מוזיקליות ועוד.

התלמידים פעילים לאורך כל הלימוד ולמורה יש אפשרויות רבות לבחירה. לכל יחידה יש כמובן מדריך למורה הכולל הצעות להוראה, העשרת הידע של המורה והצעות לפעילויות נוספות.
אנו ממליצים מאוד להיכנס ליחידות בקישורים המצורפים ולהתרשם.



הנה קישורים ליחידות:

יחידת הוראה מתוקשבת לכיתה א' - ואהבת לרעך כמוך

יחידת הוראה מתוקשבת לכיתות א'-ב' - שרים ביחד

יחידת הוראה לכיתות א'-ב' – אהבת הלימוד

יחידת הוראה לכיתות א'-ב' - שומרים על העולם

יחידת הוראה לכיתות א'-ב' - ברוכים הבאים

יחידת הוראה מתוקשבת לכיתה ב' - איזהו חכם

יחידת הוראה מתוקשבת לכיתה ב' - משפחה

יחידת הוראה מתוקשבת לכיתה ב' - חג הסיגד - מסע של געגועים




2. ספרדית

א. קורס "פדגוגיה בעידן החדש ג' בספרדית תשע"ט"

ביום שני ה-29/10/18 נפתח קורס "פדגוגיה בעידן החדש ג' בספרדית תשע"ט".הקורס מיועד לצוות המורים המלמדים ספרדית ברחבי הארץ בכל שכבות הגיל ובמגזרים שונים.
העיקרון הייחודי הוא יצירת זוגות של מורים/ות, אחד וותיק יותר שמאמץ מורה חדש בשטח. המורה הוותיק מדריך את המורה החדש ומעניק לו מניסיונו כלים כדי להתמודד עם האתגרים העומדים בפניו. חיבור זה מהווה שיתוף פעולה ליצירת חומר לימוד חדש הנלמד ברמה גבוהה ביותר ואף מגבש את הצוות באווירה מהנה ומקצועית.


הקורס הינו מקוון וכולל מפגשים סינכרוניים וגם יחידות א-סינכרוניות שבהם מאתגרים את המשתלמים.
ביום שני ה-19 בנובמבר במסגרת הקורס "פדגוגיה בעידן החדש ג' בספרדית תשע"ט" בהנחית המורים ורוניקה גרלק ויוסי אסטרוגו, השתתף במפגש הסינכרוני אורח מצרפת, Ivan Ostrowicz, מנהל חברת "Domoscio" שהמציא שיטה חדשנית בפרסונליזציה בחינוך, אחד הנושאים המרכזיים בקורס הכשרת מורים לספרדית.


איוון, יליד ארגנטינה, למד הנדסת מחשבים בברצלונה והתמחה בצרפת. יחד עם עוד שותפים הקימו חברה הנותנת היום פתרון מציאותי וריאלי בנושא של פרסונליזציה בחינוך. היום חברת Domoscio מספקת שירותים טכניים למשרד החינוך בצרפת, במדינות שונות ברחבי ארה"ב,במדינות מתפתחות ביבשת אפריקה ובאמריקה הלטינית.


הרעיון המרכזי שעומד מאחורי התוכנה שפותחה ע"י איוון ושותפיו הוא שימוש נרחב של נתונים ואלגוריתמים בבינה מלאכותית ושילוב תכנים לימודיים שהתלמידים מקבלים במהלך ביצוע המשימות הניתנות בצורה מותאמת לרמת הלימוד של כל ילד ולקצב ולצורת הלמידה שלו. המורה מקבל משוב מיידי על תפקוד התלמיד, לכן הוא יכול לבקש מהתוכנה תרגילים ושיעורים מותאמים לכל תלמיד בכיתתו ע"פ הצורך.


לא רק המורה מודע לתפקוד התלמיד, אלא גם התלמיד בעצמו יכול לקבל הערכה שוטפת. כאשר יש קושי מסוים, התוכנה מדווחת למורה על מנת למצוא פתרון ללא דחייה. המורה בינתיים יכול להתפנות לתלמידים אחרים ולעסוק בהנחיה ובהכוונה. כך המורה אינו צריך להיות עסוק בהכנת שיעורים כי התוכנה ממליצה כל הזמן על שיעורים ותרגילים שהוכנו באמצעות בינה מלכותית בהתאם לצרכים של התלמידים.


לאחר הפעלת התוכנה ממערכות שונות ברחבי העולם, איוון סיפר שהם למדו גם לשפר אותה ולהתאים אותה לקהלים שונים עם צרכים מיוחדים.

כל העבודה של חברת Domoscio נעשית בפיקוח של משרדי החינוך שונים ומסגרות המשפטיות המגנות על הפרטיות המוחלטת של התלמידים כקטינים וכמבוגרים כאחד.

צוות המורים המלמדים ספרדית הודו לאיוון של השתתפותו החינמית במפגש ולמדו תכנים עכשוויים ללמידת שפה שנייה/זרה. 


איוון הצליח לאתגר את המורים והוא המליץ להעמיק בידע של נושאים אקטואליים ולפתוח בדיון בונה על מה שהעולם החינוכי דן היום במיוחד בישראל.


ראיון עם Iván Ostrowicz באנגלית:






ב. מפגש סינכרוני בהשתתפות Iván Ostrowicz


הקורס הוא פרי יוזמה של המזכירות הפדגוגית, אגף א' לפיתוח מקצועי, אגף א' שפות ומפמ"ר ספרדית.
עיקרי הנושאים נוגעים בעולם של פרסונליזציה בלמידת שפה זרה/שנייה במרחב הכיתתי שבו יש אינטליגנציות מרובות. כמו כן דנים בנושא  כיצד ניתן להעביר חומר חדיש באמצעות כלים דיגיטליים והערכה חלופית על מנת לקבל תוצאות מרשימות מצד התלמידים.


Big picture







Individualicemos el aprendizaje para aprender mejor | Ivan Ostrowicz | TEDxBarcelona


3. ערבית למגזר היהודי ועולם הערבים והאסלאם

עלון מקוון בערבית

העלון המקוון יוצא לאור במהלך שנת תשע"ט שנה שבה הנושא השנתי הוא "שומרים על אחדות שומרים על ייחודיות".
העלון מופק על ידי צוות הפיקוח וההדרכה זאת הפעם הרביעית ומכיל פעילויות בהוראת הערבית והאסלאם אשר נערכו בבתי הספר החל מתחילת שנת הלימודים, הן במסגרת פעילויות שנתיות ארציות והן במסגרת פעילויות מחוזיות.


4. אנגלית
מבחני בגרות מתוקשבים בעל פה - iTest

בתאריכים 12,13.3.2019 התקיים הסבב הראשון של מבחני הבגרות המתוקשבת בעל-פה בכל רחבי הארץ. זוהי השנה השלישית בה מתקיים פיילוט הבגרות המתוקשבת אשר גדל כל שנה מבחינת מספר הנבחנים. כ-17,000 תלמידים ייבחנו השנה באופן מתוקשב באנגלית, כחלק מן התוכנית הלאומית לעידוד ופיתוח שפה דבורה באנגלית. בתמונה ניתן לראות את התלמידים במהלך הבחינה. משובים מן השטח מצביעים על שביעות רצון  הן מפורמט הבחינה והן מן התוצאות שלה, אשר מעלים באופן ניכר את המהימנות והתקפות של הבחינה בעל-פה.


מבחני הבגרות i.Test



5. צרפתית

בית הספר וירטואלי ללימוד צרפתית: École-Net 

זוהי השנה שלישית ברציפות שבה הפיקוח על הוראת הצרפתית מזמין  את התלמידים להצטרף לבית ספר הווירטואלי הראשון מסוגו בארץ להוראת הצרפתית - במטרה להכין אותם למבחני הבגרות, אבל גם כדי לאתגר ולשפר ע"י תרגול השפה המדוברת והכתובה על גבי פלטפורמה אינטרנטית מעוצבת היטב ובעיקר מקצועית וברורה.
בעזרת מומחים בהוראה מקוונת, אקול-נט נפתח כדי להוות רשת ביטחון לפני הבגרות ללומדי צרפתית בישראל.

הסביבה כוללת מספר מרכיבים: 

- מפגשים סינכרוניים הנלמדים באותו זמן, כל אחד ממחשבו בנושאים: ספרות, הבעה בכתב ודקדוק.
- יחידות לימוד ללמידה עצמית הכוללות לימוד, תרגול והעשרה של התכנים לבגרות בצרפתית.
- חדרי יעץ שמיועדים לתרגול או להבהרת נושאים מתוכנית הלימודים חדרים.









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה