יום שלישי, 26 במרץ 2019

הפינה הדיגיטלית

1. עברית על יסודי

לפני שבוע סיימו תלמידי המחזור הראשון של תוכנית הלימודים המקוונת ממירת הבגרות (קורס ממיר בגרות) שנתיים של לימודים. במסגרת התוכנית, שיתוף פעולה של המזכירות הפדגוגית ומִנהל התקשוב, פותחו ברשת כל חומרי הלמידה על פי תוכנית הלימודים בעברית (הבנה, הבעה ולשון). במסגרת תוכנית החלוץ (פיילוט) פעלו 14 כיתות ברחבי הארץ. מהותה של התוכנית היא הוראת אחרת המותאמת למיומנויות המאה ה-21 והמשלבת בין הוראת פנים אל פנים לבין הוראה מקוונת ולמידה יחידנית כמו גם בקבוצות. ציון הבגרות של התלמידים הוא שקלול תרגילים, עבודות ומשימות שנעשו במהלך השנתיים. בשבוע שעבר התקיימה המשימה הסופית אשר כללה כתיבה רפלקטיבית של התלמידים על התהליך שעברו במהלך הלימודים בתוכנית.


הנה קטעים מדברי התלמידים:
אני זוכרת את שיעור הלשון הראשון במסגרת הקורס, הבטתי במורה בחוסר הבנה מוחלט ואפילו במעט פקפוק בקורס ובהצלחה שלו. כאשר הסבירו לנו שכל תהליך הלימוד יתבצע במחשב בלבד, הרגשתי אבודה וחסרת אונים, לא הבנתי איך אני שלא מתחברת בשום צורה למחשבים, הולכת לעזוב את המחברת והעט לטובת לימודים ממוחשבים.


התחושה הכללית הראשונית שלי הייתה שכל הפרויקט הזה גדול עליי והוא לא מתאים לי ולהרגלי הלמידה שלי. אני זוכרת את המשימות הראשונות שעבדנו עליהן בקורס שבמהלכן התקשיתי מאוד למצוא את עצמי בין שאר תלמידי הכיתה, ההרגשה שלי הייתי שאני בפיגור מאחורי כולם. מרוב שהרגשתי חוסר התמצאות בקורס שקלתי עזיבה של המסלול הנוכחי לטובת מסלול בגרות רגיל. לבסוף לאחר מחשבה רבה החלטתי לסיים את הקורס בצורה הטובה ביותר.


במבט לאחור, מהמקום שבו אני נמצאת היום, אני יכולה לומר שזו ההחלטה הטובה ביותר שיכלתי להחליט. אני מרגישה שהרווחתי מהלימודים בקורס כל כך הרבה מיומנויות ויכולות ,שאני לא בטוחה שהייתי יכולה לרכוש אותן בשיעורי לשון רגילים.  לא הייתה מחברת או ספר לימוד והכל התבצע במחשב ונפתח באופן מצוין בכל מקום שפתחתי את הסביבה.



באופן כללי תהליך הלמידה היה מהנה, לפי דעתי מותאם יותר למודרניזציה של ימינו מאשר שיטת הלמידה של ישיבה בכיתה מול מורה ולוח שמלמדת את התלמידים להיות "תוכים". לעומת זאת בקורס היה לנו ניסיון חוויתי, הגשת המטלות הייתה מותנת בליווי המורה שתמיד דאגה להצביע באופן מדויק על הטעיות ואף לעזור לנו לתקן אותן, באופן תמידי יכולנו לשפר את המשימות בעקבות הערות המורה.

 כלי התקשוב שהיה לי הכי משמעותי בתהליך הוא הויקי, הוא היה דרך הכתיבה הטובה ביותר לדעתי כיוון שאני יכולה תמיד לערוך את מה שאני כותבת ולפתוח את זה מכל מקום, בנוסף מאוד אהבתי את כך שכל הדברים נשמרים גם אם אני מוחקת אותם משום שאני יכולה לבדוק בהיסטוריה של הויקי מה כתבתי ומה מחקתי... .. יתר על כן, המורה כתבה לי הערות לגבי מה שכתבתי וברגע שהיתי מתקנת אותן לחצתי על "פתור" כך שהמורה תוכל לראות מה תיקנתי וזה כלי מצוין, בנוסף היה אפשר לסלק אותן, למחוק ולתקן.
 אני חושבת שיש לשמר את צורת הלימוד הידידותית בקורס ואת המראה הידידותי והחביב של האתר משום שזה מאפשר למידה מהנה.


בשבוע שעבר התקיים מפגש בין המורים שלימדו בתוכנית ומדריכות התוכנית ומפתחות התוכן מטעם הפיקוח על הוראת העברית, ענבל גורן ומרים רבינוביץ, לבין המפתחות הטכניות של סביבת המודל מטעם מנהל התקשוב. המורים חלקו מחוויותיהם במהלך ההוראה, העלו תובנות וקשיים שעלו בעבודה במסגרת המיזם.














2.עברית יסודי

שיתוף פעולה בין חינוך לשוני לתרבות יהודית ישראלית

בשורה טובה לכיתות א-ב בחינוך הממלכתי – שתים עשרה יחידות דיגיטליות חדשות ויפות שנבנו בשיתוף פעולה של מפמ"ר חינוך לשוני, דליה הלוי ומפמ"ר תרבות יהודית ישראלית, יובל סרי יוצאות בימים אלו לשדה.  ד"ר אסתי בן-מנחם תאומים מובילה את הפרויקט מטעם שני המפמ"רים. היחידות פותחו באמצעות מט"ח. היחידות עוסקות בתכנים מתוך תכנית הלימוד בתרבות יהודית, תוך שימת דגש על הוראת עברית ופיתוח כישורים ומיומנויות שפה.

שיתוף הפעולה בין שני מקצועות אלו טבעי ומתבקש, שהרי אוריינות היא לעולם תלוית תרבות.
ישנו קשר הדוק בין שני המקצועות ותרומה הדדית, שכן: קיימת זיקה בין התכנים של שני המקצועות, ישנם טקסטים משותפים לשני המקצועות מן המקורות, הספרות העברית הקלסית והעכשווית וכן טקסטים מכוננים. קיימים גם נושאי הוראה משותפים, למשל: חגים, ערכים, חברה ותרבות וכמובן  ערכים משותפים - ערכים שבין אדם לחברו, מורשת, זהות, לימוד ודעת.

נושאי היחידות החדשות נבחרו על ידי שני המפמ"רים בהישען על תכנית הלימודים בתרבות יהודית ישראלית ובעברית. היחידות עוסקות בנושאים כמו: ואהבת לרעך כמוך, אהבת הקריאה והלימוד, איכות הסביבה, קליטת עליה, חג הסיגד, משפחה וכיבוד הורים, ועוד. היחידות כוללות טקסטים מן המקורות היהודים לצד טקסטים מתוך ספרות הילדים.

בכל היחידות יש דגש על פיתוח מיומנויות השפה - דיבור, האזנה, קריאה וכתיבה ועל הרחבת אוצר מילים וביטויים בעברית, פתגמים ומטבעות לשון.
המשימות ביחידות מגוונות והן כוללות האזנה וקריאה שלטקסטים, משחקים, לימוד בחברותא, התבוננות ביצירות אמנות, האזנה ליצירות מוזיקליות ועוד.

התלמידים פעילים לאורך כל הלימוד ולמורה יש אפשרויות רבות לבחירה. לכל יחידה יש כמובן מדריך למורה הכולל הצעות להוראה, העשרת הידע של המורה והצעות לפעילויות נוספות.
אנו ממליצים מאוד להיכנס ליחידות בקישורים המצורפים ולהתרשם.



הנה קישורים ליחידות:












2. ספרדית


א. קורס "פדגוגיה בעידן החדש ג' בספרדית תשע"ט"

ביום שני ה-29/10/18 נפתח קורס "פדגוגיה בעידן החדש ג' בספרדית תשע"ט" המיועד לצוות המורים המלמדים ספרדית ברחבי הארץ בכל שכבות הגיל ומגזרים שונים.
עוד עיקרון ייחודי הוא יצירת זוגות של מורים/ות, אחד וותיק יותר שמאמץ מורה חדש בשטח על מנת להדריך אותו ולתת לו מניסיונותיו כלים כדי להתמודד עם האתגרים העומדים לפניהם. חיבור זה מהווה שיתוף פעולה ותמריצים ליצירת חומר הנלמד ברמה גבוהה ביותר וגיבוש הצוות באווירה מהנה ומקצועית.


הקורס הוא מכוון וכולל מפגשים סינכרוניים וגם יחידות א-סינכרוניות שבהם מאתגרים את המשתלמים
ביום שני ה-19 בנובמבר במסגרת הקורס "פדגוגיה בעידן החדש ג' בספרדית תשע"ט" בהנחית המורים ורוניקה גרלק ויוסי אסטרוגו, השתתף במפגש הסינכרוני אורח מצרפת, Ivan Ostrowicz, מנהל חברת "Domoscio" שהמציאה שיטה חדשנית בפרסונליזציה בחינוך אחד הנושאים המרכזיים בקורס הכשרת מורים לספרדית.


איוון יליד ארגנטינה, למד הנדסת משחשבים בברצלונה והתמחה בצרפת ויחד עם עוד שותפים הקימו חברה הנותנת היום פתרון מציאותי וריאלי בנושא של פרסונליזציה בחינוך. היום חברת Domoscio מספקת שירותים טכניים למשרד החינוך בצרפת, במדינות שונות ברחבי ארה"ב, מדינות מתפתחות ביבשת אפריקה ובאמריקה הלטינית.


רעיון המרכזי שעומד מאחורי התוכנה שפותחה ע"י איוון ושותפיו הוא שימוש רחב של נתונים ואלגוריתמים בבינה מלכותית ושילוב תכנים לימודים שהתלמידים מקבלים במהלך עשיית משימות הניתנות בצורה מותאמת לרמת הלימוד של כל ילד כייחודי בקצב ובצורת הלמידה שלו. המורה מקבל משוב מידי על תפקוד התלמיד לכן יכול לבקש מהתוכנה תרגילים ושיעורים מותאמים לכל תלמיד בכיתתו ע"פ הצורך.


לא רק המורה ער על תפקוד התלמיד אלא התלמיד בעצמו יכול לקבל הערכה שותפת וכאשר יש קושי מסוים, התוכנה מדווחת למורה למציאת פתרון ללא דחיה. המורה בינתיים יכול להתפנות לתלמידים אחרים ולעסוק בהנחיה ובהכוונה בלי להצטרך להיות עסוק בהכנת שיעורים כי התוכנה ממליצה כל הזמן על שיעורים ותרגילים שנעשו באמצעות בינה מלכותית בהתאם לצרכים של התלמידים.


לאחר הפעלת התוכנה ממערכות שונות ברחבי העולם, איוון סיפר שהם למדו גם לשפר אותה ולהתאים אותה לקהלים שונים עם צרכים מיוחדים ומשונים.


כל העבודה של חברת Domoscio נעשית בפיקוח של משרדי החינוך שונים ומסגרות המשפטיות המגנות על הפרטיות המוחלטת של התלמידים כקטינים וכמבוגרים כאחד.


צוות המורים המלמדים ספרדית הודו לאיוון של השתתפותו החינמית במפגש ולמדו מיד ראשונה תכנים עכשוויים ללמידת שפה שנייה/זרה. 


איוון הצליח לאתגר את המורים והוא המליץ להעמקת בידע של נושאים אקטואליים ולפתוח בדיון בונה על מה שהעולם החינוכי דן היום במיוחד בישראל.


ראיון עם Iván Ostrowicz באנגלית:






ב. מפגש סינכוני בהשתתפות Iván Ostrowicz


הקורס הוא פרי יוזמה של המזכירות הפדגוגיה, אגף א' לפיתוח מקצועי, אגף א' שפות ומפמ"ר ספרדית.
עיקרי הנושאים נוגעים בעולם של פרסונליזציה בלמידת שפה זרה/שנייה במרחב הכיתתי שבו יש אינטליגנציות מרובות וכיצד להעביר חומר חדיש באמצעות כלים דיגיטליים והערכה חלופית על מנת לקבל תוצאות מרשימות מצד התלמידים.


Big picture


להביע את דעתם ולהוסיף מידע הנמצא ברשת ובמאמרים אקדמאים כדי לגרום להשגת מטרות הקורס



Individualicemos el aprendizaje para aprender mejor | Ivan Ostrowicz | TEDxBarcelona


3. ערבית למגזר היהודי ועולם הערבים והאסלאם

עלון מקוון בערבית

העלון המקוון יוצא לאור במהלך שנת תשע"ט שנה שבה הנושא השנתי הוא "שומרים על אחדות שומרים על ייחודיות".
העלון מופק על ידי צוות הפיקוח וההדרכה זאת הפעם הרביעית ומכיל פעילויות בהוראת הערבית והאסלאם אשר נערכו בבתי הספר החל מתחילת שנת הלימודים, הן במסגרת פעילויות שנתיות ארציות והן במסגרת פעילויות מחוזיות.


4. אנגלית
מבחני בגרות מתוקשבים בעל פה - iTest

בתאריכים 12,13.3.2019 התקיים הסבב הראשון של מבחני הבגרות המתוקשבת בעל-פה בכל רחבי הארץ. זוהי השנה השלישית בה מתקיים פיילוט הבגרות המתוקשבת אשר גדל כל שנה מבחינת מספר הנבחנים. כ-17,000 תלמידים ייבחנו השנה באופן מתוקשב באנגלית, כחלק מן התוכנית הלאומית לעידוד ופיתוח שפה דבורה באנגלית. בתמונה ניתן לראות את התלמידים במהלך הבחינה. משובים מן השטח מצביעים על שביעות רצון, הן מפורמט הבחינה והן מן התוצאות שלה, אשר מעלים באופן ניכר את המהימנות והתקפות של הבחינה בעל-פה.


מבחני הבגרות i.Test



5. צרפתית

בית הספר וירטואלי ללימוד צרפתית: École-Net 

כבר שנה שלישית ברציפות הפיקוח על הוראת הצרפתית מזמין  את התלמידים להצטרף לבית ספר הווירטואלי הראשון מסוגו בארץ להוראת הצרפתית - 
במטרה להכין אותם למבחני הבגרות אבל גם לאתגר 
לשפר, לתרגל את השפה המדוברת והכתובה על פלטפורמה אינטרנטית מעוצבת היטב ובעיקר מקצועית וברורה.
בעזרת מומחים בהוראה מקוונת, אקול-נט נפתח כדי להוות רשת ביטחון לפני הבגרות ללומדי צרפתית בישראל.

הסביבה כוללת מספר מרכיבים: 

- מפגשים סינכרוניים הנלמדים באותו זמן, כל אחד ממחשבו בנושאים: ספרות, הבעה בכתב, דקדוק.
- יחידות לימוד ללמידה עצמית הכוללות לימוד, תרגול והעשרה של התכנים לבגרות בצרפתית.
- חדרי יעץ שמיועדים לתרגול או להבהרת נושאים מתכנית הלימודים חדרים.















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה